Link til DBMs godkendte regnskab for 2023.

Nedenstående er årsberetningen for kalenderåret 2023 – afholdt ved generalforsamling april 2024.

Årsberetning for 2023 – Dansk Balkan Missions 31. arbejdsår.

af DBMformand Jens Rasmussen
Der er en sætning i en sang, som har brændt sig fast i min hukommelse. Den lyder: Her er vort kald at hjælpe mennesker, og bekæmpe død og djævel”.
Det er et kald, en opgave, vi har fået af Jesus Kristus før han forlod denne jord. Det er også vort kald i DBM. At hjælpe mennesker , og bekæmpe død og djævel. Og der har vi hver især, hvis vi skal tro Guds ord, fået en plads som vi kan udfylde.
Nødhjælp ind i Ukraine
Noget af det første, der bliver omtalt i DBM nyt i 2023, er at der fortsat bliver sendt nødhjælp ind i Ukraine.
Ting fra Danmark, som er blevet sendt til Betania i Pucioasa i Rumænien, er sendt videre derfra ind i Ukraine, bl.a. hospitalssenge og kørestole. Madvarer bliver købt i Rumænien, og fragtet ind i landet.
  Først i februar var vi tre mand, som tog til Rumænien. Vi havde på forhånd aftalt med Nicu, at vi skulle en tur med til Ukraine. Vi fik et par generatorer, en værktøjskasse og en hel del fødevarer læsset i to biler. Minibussen og en varebil.
Vi besøgte et flygtningecenter tæt på grænsen til Rumænien. Efter at tingene var afleveret, tog Nicu tilbage til Rumænien. Vi tre danskere blev tilbage for at hjælpe med nogle praktiske ting. Der skulle monteres et rensningsanlæg, et såkaldt osmose-anlæg på flygtningecentret. Derfor værktøjskassen. Vi blev præsenteret som eksperter på området, men det var så som så med ekspertisen. Sprogproblemer og manual på russisk gjorde, at vi var til meget lidt hjælp, så det gik ikke helt efter planen.
DBM sender også nødhjælp til Ukraine gennem andre kanaler.
Fra begyndelsen af krigen har DBM haft kontakt til præsten Oleg Schewtschenko i den Lutherske kirke i Ukraine. Han boede en tid i Tyskland som ungdomspræst og fandt sin hustru der og opnåede tysk statsborgerskab. Han har i de seneste år virket i Ukraine som leder af den lutherske præsteskole i byen Odessa. Hans hustru og børn er pga. krigen flygtet til Tyskland. Oleg er låst fast i Ukraine for måske at kunne indkaldes til hæren.
DBM sender regelmæssigt penge til Oleg via hans familie i Tyskland til indkøb af mad, nødhjælp, generatorer og diesel samt medicin. Oleg kører ca. en gang ugentligt fra Odessa til Dnipr med nødhjælp med 2-3 andre præster. De møder stor nød, mangel på basale varer – og en enorm efterspørgsel efter Bibelen, hvor han som præst også modtager skriftemål og tilsiger syndernes forladelse.
I 2023 købte DBM 120 mini-renseanlæg til rensning af drikkevand fra Holland og fik dem sendt direkte til Oleg. Et rensningsanlæg kan give rent drikkevand til en familie i ca. et år.
Besøg fra Rumænien
I begyndelsen af marts havde vi besøg fra Rumænien.
Det var Nicu, som er præst i Pucioasa og leder af arbejdet, samt Aura som er læge på byens hospital. Adi er præst i Valea Hotarului og Cristi hjælper til i børnearbejdet der.
Estera bor i Sibiu og arbejder som speciallæge på børneafdelingen med for tidligt fødte børn på et hospital der. Estera er ikke en del af arbejdet omkring Pucioasa/Câmpulung, men har sit eget projekt på hospitalet i Sibiu. Kvinder i og omkring Haderslev og Aabenraa har oprettet to strikkeklubber, hvor de regelmæssigt mødes for at strikke små huer, sokker og tæpper til for tidlig fødte børn. Disse ting bliver sendt til Estera, som bruger dem i sit arbejde på hospitalet.
Estera fik nu lejlighed til at møde kvinderne i strikkeklubberne og informere om sit arbejde.
Vi fik en god information til medarbejderfesten, både fra Estera og fra Pucioasa og Câmpulung. Medarbejderfesten blev holdt på Hotel Rødding, med god mad og hyggeligt samvær.
Arbejdet i Varfuri
Ved huset i Varfuri bliver der hele tiden arbejdet videre med nye planer. Først blev mødesalen med tilhørende køkken og toiletter færdig. Dernæst blev lejligheden færdig og indrettet og en familie flyttede ind. Det er Emil og Nadia, som skal stå for arbejdet i Varfuri.
Der har i mange år været børnelejre i Roma-landsbyerne. Det har været dagslejre, hvor børn fra landsbyen samles i multihuset til leg og bibelundervisning men sover hjemme.
Nu opstod der tanker og ideer om et egentlig lejrsted, hvor man også kunne overnatte. DBM har haft det i tankerne i mange år, så vi var ikke sene til at gå med på ideen.
I samarbejde med menigheden i Pucioasa fik vi set på mulighederne ved huset i Varfuri. Det blev besluttet at bygge 6 hytter med plads til 24 personer og en pavillon, hvor man kunne samles.
Indkøb af 6 hytter.
I foråret 2023 blev der igangsat en indsamling i Danmark for at skaffe midler til indkøb af de 6 hytter. I august måned blev der støbt sokler til hytterne, og i oktober blev hytterne sat op.
DBM`s årsmøde og generalforsamling blev holdt den 23 april med Thorkild Lundberg som prædikant, og der blev informeret om foreningens arbejde. Et spændende indslag på video fra Oleg Schewtschenko i Odessa viste den aktuelle situation.
DBM`s stifter og leder gennem mange år, Niels Arne Skov ønskede at trække sig fra bestyrelsen og give plads til yngre kræfter. Vi takker for det store arbejde, han har gjort igennem mange år, helt fra den spæde start indtil i dag. Niels Peter Nielsen og Jens Aage Nielsen modtog genvalg. Krista Schmidt blev valgt som nyt medlem af bestyrelsen.
Deltagelse i børnelejre
Som noget nyt i 2023 deltog vi fra DBM i to børnelejre.
Jeg tog til Rumænien d. 16. juni og deltog på en lejr fra d. 26. – 31. juni. Lejren var arrangeret af menigheden i Pucioasa. Lejrbygninger var lejet i bjergene i nærheden af Brasov. Børnene kom fra Pucioasa og omegn, enkelte længere væk fra. 6 Roma børn fra Cetateni  var også med. Jeg fungerede som chauffør, opvasker, legeonkel og stod for en workshop, hvor børnene byggede fuglekasser. Jeg tog fra lejren dagen før den sluttede, fordi jeg skulle hente Britta (min kone) og tre unge mænd (Tobias Dahlmann, Magnus Olesen og Laurids Thomasen) i lufthavnen i Bukarest.
De skulle være med på dagslejr i Valea Hotarului fra d. 3. – 6. juli. Vi fik lov til at nyde deres selskab og hjælp den uge de var i Rumænien. De boede sammen med os i huset i Varfuri.
Chauffør for sundhedsteam
Midt i juli kom Henry H. Hansen til Rumænien for at hjælpe til som chauffør for et amerikansk sundhedsteam. 2 1/2 dag var vi i Valea Hotarului. Der var mange der kom for at få et helbredstjek. Lægen var også ude i byen på sygebesøg, hos nogle, der ikke kunne komme til klinikken.
Der blev også holdt sundhedsdag i Pucioasa og i Magura en landsby tæt på Pucioasa. Alle, der kommer til en konsultation, bliver registreret, får målt blodtryk, evt. blodsukker, taler med lægen og bliver evt. undersøgt, får tilbudt briller, snakker med præsten, eller en anden fra menigheden og får til slut uddelt vitaminpiller og evt. medicin. I alt kom der i nærheden af 300 personer.
Den 25. juli tog vi tilbage til Danmark efter en begivenhedsrig sommer.
 Donationer til DBM
Der bliver i løbet af et år doneret mange ting til DBM. Vi får bl. a. mange nye sygeplejeting igennem kommunal hjemmepleje.
Sygeplejersker der arbejder i kommunen samler tingene sammen, og et hold i Brændstrup pakker sagerne.
Transport til Rumænien
I 2023 har det været svært at sende nødhjælp til Rumænien. Flere biler  med nødhjælp fra andre organisationer er blevet afvist på grænsen. En gammel regel om, at brugt tøj skal være disinficeret, er blevet trukket frem af skuffen.
 Efterhånden var lageret i Brændstrup godt fyldt op med mange brugbare ting, doneret til arbejdet i Rumænien. Vi besluttede os for at sende en transport derned i slutningen af september, vel vidende at det kunne være lidt risikabelt.
Fredag d. 22 september blev der læsset en bil, som endte med at blive godt fyldt op med bla nogle vaskemaskiner og madrasser. Mange af tingene var meget efterspurgte.
Der var også så mange hospitalsmadrasser med, så der også var madrasser til alle sengene i hytterne.
Jeg tog til Rumænien, mens bilen var undervejs, så jeg var der da den ankom og kunne hjælpe med at læsse af. I begyndelsen af oktober kom Johannes Knudsen og hjalp med at bygge pavillonen færdig.
Gigi ansat igen
I efteråret 2023 blev der ansat en mand, til at tage sig af arbejdet i Gamacesti. Det er Gigi Gugiu, som tidligere har været ansat af DBM.
Vi er nu med til at betale løn til tre mand, som er ansat af menigheden i Pucioasa. Det er Adi er præst i Valea Hotarului, og Emil og Gigi er missionærer i hhv. Varfurí og Gamacesti.
Julepakker lavet i Pucioasa
Traditionen tro blev der også i 2023 delt julepakker ud i Roma-landsbyerne. Pakkerne bliver lavet i Rumænien, i menigheden i Pucioasa. Ud over at betale for indholdet i pakkerne, var DBM`s bidrag også at udgive et børnehæfte som er oversat fra dansk med  titlen ”Jesus kalder på dig”.
Fra d. 7. – 14. dec. tog to familier til Rumænien for at tage del i arbejdet med julepakkerne. Det var Jens Aage og Anne Grethe samt Niels Peter og Irene.
Bogprojekter.
I 2023 blev andagtsbogen ”Et er nødvendigt” indtalt til radioudsendelser i lokalradio i Bukarest. DBM fik derefter en lydfil på rumænsk, som er tilgængelig på DBMs hjemmeside.
Alle DBM`s udgivelser er iøvrigt tilgængelige som pdf-filer på
www.balkanmission.dk.
Det betyder bl. a. at de kan hentes til gennemlæsning, inden man bestiller. Alle bøger er gratis. Man bliver kun bedt om at betale porto.
Børnehæftet ”Jesus kalder på dig” blev udgivet og trykt i 4000 eksemplarer.
Afrunding
Tak til alle som støtter DBM. Både økonomisk, igennem forbøn, og ved praktisk hjælp. Igennem jeres støtte bliver det mulig at hjælpe mennesker åndelig og praktisk. Ud over hvad jeg har nævnt i beretningen støtter DBM stadig økonomisk et kristent radioprogram til Albanien. En luthersk præst i Georgien bliver også støttet med et beløb.
Der er mange ting i DBM`s arbejde der kalder på forbøn. Et af de nyere er at lejrstedet i Varfuri må blive brugt, og være til hjælp og velsignelse for børn, unge og ældre.
Vi beder om at Gud vil lede vore skridt, og at vi vil lade os lede af ham.